KENAPA PERLU MEMINJAM WANG

Selamat bertemu lagi,
Sebelum bercuti panjang di tahun baru cina ni abangms nak cerita sikit tentang kenapa orang berhutang?

Pada masakini hampir kesemua individu yang telah dewasa meminjam wang. Dalam bahasa mudah setiap orang pasti berhutang. Banyak atau sedikit jumlah hutang yang ditanggung adalah berbeza antara seseorang individu dengan individu lain. Ada yang hidup bahagia melalui hutang dan tidak kurang juga yang hidup merana bahana hutang.

Bak kata pepatah ukur baju di badan sendiri jangan ukur di badan benggali. Berhutanglah mengikut kemampuan dan keperluan penting agar anda tidak terperangkap dengan hutang.
Kenapa manusia berhutang atau meminjam wang?

Secara amnya terdapat beberapa sebab yang membuatkan seseorang terpaksa berbuat demikian:-

1.1 Memenuhi Keperluan Asas

Tiga perkara telah menjadi keperluan asas setiap manusia iaitu makanan, pakaian dan tempat perlindungan. Bagi memenuhi keperluan asas tersebut wujudlah pinjaman wang atau hutang.
Manusia biasanya membeli makanan dan pakaian secara tunai. Walau bagaimanapun ada yang berbelanja untuk membeli keperluan tersebut secara berhutang (meminjam wang) iaitu membayar menggunakan kad kredit.
Sebahagian besar manusia terpaksa meminjam wang untuk membeli tempat perlindungan iaitu rumah sebagai tempat berteduh dari hujan dan panas. Jarang-jarang kita dengar seseorang itu membeli rumah secara tunai.


1.2 Memenuhi Kehendak /Keperluan Tambahan

Selain dari keperluan asas, manusia secara fitrahnya mempunyai pelbagai kehendak. Manusia berkehendak untuk memiliki pelbagai kelengkapan rumah, kenderaan untuk bergerak dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain, mendapatkan pendidikan yang sempurna untuk ahli keluarga, berhibur dan bersiar-siar serta lain-lain kehendak. Pendek kata selagi manusia hidup banyak perkara yang ingin dimiliki dan dirasai. Bagi memenuhi kehendak tersebut sebahagian besar manusia terpaksa berhutang kerana secara puratanya manusia mempunyai sumber pendapatan yang terhad sedangkan kehendak mereka tidak terhad.


1.3 Menjana Kekayaan

Menjadi kaya adalah impian setiap manusia. Sememangnya naluri manusia tidak pernah berasa puas dengan apa yang mereka miliki. Mereka yang berpendapatan RM 500 sebulan selalu berangan-angan untuk memperolehi pendapatan RM 1,000 sebulan. Setelah memperolehi pendapatan RM 1,000 sebulan mereka mengimpikan pendapatan RM 2,000 sebulan dan seterusnya mereka ingin pendapatan yang lebih tinggi dari apa yang mereka perolehi sekarang.
Manusia sering berusaha menambah pendapatan atau menambah kekayaan mereka melalui pelbagai usaha seperti berniaga dan melabur di bidang-bidang yang diyakini akan memberi keuntungan seterusnya kekayaan kepada mereka. Menjalankan perniagaan memerlukan modal. Begitu juga dengan pelaburan. Oleh itu manusia tidak dapat mengelak dari meminjam wang untuk tujuan tersebut. Apabila keadaan ini berlaku maka wujudlah hutang atau pinjaman wang.


Selamat bercuti dan jumpa lagi

abangms

1 comment:

  1. Bojoku lan aku, arep nggunakake medium iki kanggo mreksanono marang bab panggawé becik saka ibu Clara Alderman etangan Company.
    Kita tau panginten kita bakal ing gesang ketemu wong kaya Mrs Clara, Dheweke permata langka lan Gusti Allah ngutus. Aku Yura njupuk wektu kanggo mreksanono marang bab Mrs Clara, amarga dheweke pungkasanipun kurban apa ora ana siji maning bisa.
    Bojoku lan aku banjur menyang utang massive karo tetiyang ingkang kalepatan dhateng lan Bank, lan kita ngupaya silihan saka rong perusahaan silihan beda, nanging kabeh teka boten; tinimbang padha nggawa kita menyang liyane utang lan mungkasi munggah ninggalake kita nyuwil nganti aku teka ing kontak karo Mrs. Clara, dheweke nawakake silihan malah sanadyan ing kawitan aku wedi iku bakal mungkasi munggah minangka perusahaan aku wis Applied kanggo, dheweke wis ora kaya wong . Saiki kita wis pungkasanipun dienggoni utang kita lan miwiti bisnis anyar karo dhuwit ngiwa liwat saka silihan.
    Hubungi Mrs Clara liwat salah siji saka email ngisor.
    claraloans@financier.com utawa sampeyan uga bisa hubungi kula liwat email kanggo informasi luwih lengkap Yurawibawa@gmail.com

    ReplyDelete